- Šta je korporativna kultura usklađenog i etičnog poslovanja? Nastanak i uloga Compliance-a kao strateškog alata korporativnog upravljanja i izgradnje reputacije. (osvrt na najveće korporativne skandale);
- Zašto je etično i usklađeno poslovanje osnov organizacije integriteta, u čemu se sastoji i ko su nosioci (osvrt na EU direktive i ESG tranziciju)? Analiza rizika i dubinska analiza lanaca dobavljača;
- Compliance management sistem ISO 37301 i Compliance program – odnos i ključne tačke;
- Ko i kako sprovodi, kako se gradi, meri i kako održava - uloga Compliance officera i uloga Top menadžmenta?
- Poslovna etika kao osnovni stub rada i donošenja odluka – radionica „Igra vrednosti“ i rešavanje tzv. „etičkih dilema“;
- Najrizičnije oblasti rada u Kompaniji (konkurencija, antikorupcija, konflikt interesa, sprečavanje pranja novca, privatnost, interne istrage (kanali dojava), ljudska prava ...
- Koji su mehanizmi na osnovu kojih se najbolje postiže (kreativne inicijative i alati)?
- Šta je rezultat i efekat – radionica - izradite svoj Compliance program.
- Compliance Officerima/Pravnim timovima
- Internoj kontroli/audit-a
- Sektoru ljudskih resursa
- Upravljačkim funkcijama (direktori, prokuristi, zastupnici)
- Ljudi iz biznisa koji hoće da saznaju gde se nalaze ključne kontrolne tačke rizika (nabavka, finansije ...)
- Predavanje i 2 zajedničke radionice
Trening će vam pomoći da sagledate širinu i dubinu korporativne kulture usklađenog i etičnog poslovanja u Kompaniji, osnovne zadatke i izazove u kvalitetnom vođenju iste. Takođe, dobićete praktične savete kako izgraditi organizaciju integriteta – kako uz pomoć znanja iz osnovnih oblasti Compliance-a, tako i kreativnog elementa koji je potrebno razviti.
BROJ MESTA JE OGRANIČEN na 15 kako bi rad bio interaktivan!
- Hotel Jump INN, Koče Popovića 2, Beograd, 28. novembar 2025.g, od 9,30h – 17,00h (sa uključene dve pauze za kafu od 15 min i jednom za ručak 1h)
- 29.000 RSD online
- 36.000 RSD Live
Za rane prijave do - 24.10.2025 – odobrava se popust od 10% ! Prijavu pošaljite na mail: verica@valec.rs
Verica Aljinović, dipl. pravnik sa položenim pravosudnim ispitom i sa preko 22 godine iskustva u industriji proizvodnje i distribucije robe široke potrošnje (FMCG), i 2 godine konsultantskog rada - sa sedištem u Beogradu. Njeno profesionalno putovanje obuhvata:
Zbog čega je uz etičko poslovanje, Usklađenost ili Compliance naziv pozicije ili zadatka koji sve češće čujemo u današnjem poslovnom ambijentu u svetu, a sada i u Srbiji?
Reč „Compliance“ koja se uglavnom koristi u izvornom obliku na engleskom jeziku na srpskom jeziku zapravo znači „Usklađenost“ . Brojni korporativni skandali oko nepoštovanja ljudskih prava, konkurencije, korupcije, konflikta interesa, ne-moralno postupanje ili očuvanja životne sredine, uticali su da brojne kompanije u svetu naruše svoju reputaciju, uspeh, pa čak i opstanak. Stoga su na osnovu decenija unazad – mnoge Kompanije u svetu razvile svest da je potreban ozbiljan zaokret u načinu upravljanja i rada ukoliko se želi opstati, a u pojedinim industrijama uvedena su eksplicitna Zakonska i etička pravila i smernice kako bi se osigurala Usklađenost.
Compliance je danas investicija, ali i neophodnost - kojom kompanije usklađuju poslovanje sa regulativom i ESG tranzicijom, umanjuju rizike od kazni, čuvaju ugled, postuju društveno odgovorno i grade veliki deo korporativne kulture.
Imajući u vidu ubrzani trend novih EU direktiva koje kompanijama zadaju nove propise i pravila poslovanja, kompanije iz Srbije i non-EU zemalja u okruženju - će moći da ostvare svoju nameru i ambiciju da svoju robu i/ili usluge prodaju globalnim velikim kompanijama ili izvoze na tržišta Evropske unije jedino poštovanjem i doslednom primenom ESG strategije koja sem ekološkom u sebi sadrži i socijalni i upravljački elemenat čija esencija jeste upravo Compliance.
Kako su mnoge od tih globalnih kompanija više godina prisutne na području regiona i Srbije, danas imamo znanja o načinu rada i praktične primere.
Da krenemo od osnovnog značenja:
Compliance je usklađenost poslovanja sa zakonima, podzakonskim aktima, procedurama i obuhvata kako eksternu (državnu) regulativu, tako i interna pravila u okviru određene kompanije ili organizacije. Da bi imao svoj pun efekat, Compliance bi uvek trebalo da obuhvati i Poslovnu etiku (Business ethics). Za razliku od Compliance-a koji je mahom pod nadzorom represivne kontrole države, Poslovna etika ima širi okvir, jer treba da osigura da se odluke ne donose samo zato što su zakonske, već i iz razloga zato što su moralno ispravne. Poslovna etika se ispoljava i onda kada nismo pod nadzorom regulatora ili pretpostavljenih i zato ona proizvodi dugoročnu vrednost za kompanije, društvo i deoničare. Kako je prepoznato da kompanije sve više utiču na pojedince, društva u celini i planetu i izazove sa kojima se suočava na polju održivosti, poslovanje se više ne može zasnivati samo na zakonitom i ekonomskom osnovu već i na tim višim principima rada gde će se ljudi osećati motivisanim da rade, uče i budu uspešni i ostvaruju dugoročnu vrednost. Takođe Poslovna etika pomaže da donesemo odluku u situacijama koje nisu crno-bele, jer daje osnovne moralne vrednosti (koje kompanija postavi) kao orijentir za postupanje. Vrlo dobro znamo da je u životu pa tako i poslovnom svetu često nailazimo na izazovne situacije koje nisu tipične i u kojima je potrebno odabrati pravac koji će najbolje odgovarati vrednosnim postavkama Kompanije. Dakle, Compliance sa Poslovnom etikom u zajednici - zapravo predstavlja stožer koji osigurava da kompanija posluje zakonito, pošteno i etički, i glavni je element korporativne kulture uz dobre HR prakse koji osigurava dugoročno poslovanje i uspeh. Ukratko, jednom rečenicom možemo opisati: „Compliance je investicija za budućnost i benefit za sadašnjost“.
Koje oblasti rada obuhvata i kako se gradi Compliance i Poslovna etika u Kompaniji?
Compliance i Poslovna etika se protežu kroz čitavu sferu poslovanja (od nabavke, preko proizvodnje do prodaje). Počev od zasnivanja radnog odnosa i poštovanja ljudskih prava radnika, kao i prava na bezbednost, privatnost, rodnu ravnopravnost, dostojanstvo, zdravlje i prijavu neregularnosti, tako i na lanac snabdevanja, prodaju, pravo konkurencije i sve druge prateće zakonske obaveze koje se odnose na poštovanje životne sredine, potrošača i obaveza jedne kompanije u posedovanju određenih dozvola i izmirivanje obaveza. Neke oblasti nije potrebno regulisati dodatnim procedurama u okviru kompanije jer je to uređeno Zakonima, dok je druge oblasti neophodno urediti procedurama i pravilima. Takođe, potrebno je obezbediti redovan pregled stanja usklađenosti od strane menadžmenta. Na taj način se stvara organizacija integriteta u kojoj ostaje sve manje prostora za neusklađenosti i ne- moralno postupanje.
U finansijskoj industriji i industriji osiguranja i igarama na sreću funkcija Compliance-a je obavezna, međutim u drugim industijama mnoge kompanije će morati da povedu računa o tome da u svojoj strukturi proaktivno obezbede i ovaj aspekt, obzirom da Compliance pored opisa u gornjoj rečenici postaje i neodvojivi deo održivosti i ESG strategije. (Podsećanja radi, ESG predstavlja skraćnicu za „Environmental, Social and Governance” a i bi na srpskom rekli da on predstavlja skup standarda kojima se korporativna politika usmeravala na: Zaštitu životne sredine, društvene odgovornosti i savesnog korporativnog upravljanja. Smatra se da ova tri faktora predstavljaju tri glavna izazova sa kojima se suočava današnji svet, kao i korporacije. Za razliku od nekad korišćenog termina „Društveno odgovorno poslovanje“, ESG je uveo merljive obaveze kompanijama za postavljanje i ispunjenje jasnih ciljeva održivosti i nije samo dobrovoljna inicijativa.
Verica Aljinović, Dipl. Pravnik, Konsultant - In-House Legal & Compliance expert